Arbetsvecka på 57,5h!
Usch, inga bra dagar. Bort, bort med all negativ energi. Jag orkar inte...
Deadlines kryper på oss kära IB-elever nu, många är riktigt nära. Massor av uppsatser att skriva men inte till någon. Usch, usch. Till och med de människor som ALDRIG och då menar jag ALDRIG brukar klaga, de där alltid superpositiva-, alltid jättretrevliga- och-alltid-på-bra-humör-människorna säger att det börjar bli lite för mycket. Våra lärare säger att den här höstterminen är den värsta tiden, det är nu vi ska prestera. Januari och framåt kommer mer att vara att repetera, men väldigt få uppsatser att skriva. Dock börjar man se slutet, en liten, liten låga brinner i andra änden på tunneln, eller är det en öppning? Ett andningshål? Ett utväg?
Har haft huvudvärk igårkväll och hela dagen idag. Detta innebar att jag inte klarade av att skriva historiauppsatsen igår. Detta, samt att jag ännu inte lämnat in biologilabrapporten kan jag inte säga gör livet enklare, tillsammans med huvudvärken kommer det dåliga samvetet som mer sitter i bröstet. Jag vill prestera, men ibland går det inte. Ibland tar det stopp. Igår var ett stopp. Man måste låta sig få ha stopp-dagar också, bara man klarar av att ta sig ur den fort som attan för blir det två dagar så är det näst intill omöjligt att komma ifatt. När det bär av nerför så är tekniken att låta sig vara riktigt nere, på botten, och ta ut allt som känns jobbigt på en gång. Effekten blir större, gråten blir fylligare, men då har man bara "slösat" bort en dag på all skit och dagen efter är det bara att ta sig samman och jobba igen allt man missade under stopp-dagen. Då slipper man ha någon som ligger och bubblar i en för sådant tar också extremt mycket energi. Nej, ut med allt men se till att kunna komma upp igen med en rasande fart. Prestera och producera, det är vad livet för tillfället går ut på.
Jag gjorde lite snabb matte över mitt pluggande, mest för att roa mig själv men också för att för mig själv kunna bevisa för Pauline att jag inte slösar bort en massa tid framför TV:n (Ni minns mitt inlägg om att hon försökte få oss att tycka att vi har en lätt arbetsvecka jämfört med hennes).
I genomsnitt går jag 4,7 timmar i skolan om dagen, vilket inte alls är särskilt mycket. Inräknat här är enbart själva lektionstiden, men det är inte särskilt mycket i alla fall. Jag har inte så många lektioner. Den sammanlagda lektionstiden jag har är i alla fall 23,5 timmar i veckan.
Men, sedan kommer ju pluggandet utanför skolan till. Som lärare får Pauline betalt för att arbeta 2 timmar per dag i hemmet, detta får alla lärare. Jag var lite intresserad av att se hur jag pluggade, så jag tog mig en titt på mitt schema och räknade med alla håltimmar jag brukar plugga + hemma efter skolan. Jag avsatte ca 45 min för skollunch och 1 timme för middag per dag (jag räknade faktiskt inte med att jag ibland brukar plugga medan jag äter middagen)
Plugg utanför klassrummet:
Måndag: 4,5h
Tisdag: 4h
Onsdag: 6,5h
Torsdag: 6h
Fredag: 4h
Lördag: 3h
Söndag: 5,5
Summa plugg utanför klassrummet: 34h/v.
Totalsumma plugg i och utanför klassrum: 57,5h
Genomsnitt plugg utanför klassrum: 4,9h/dag
Procent plugg utanför klassrum: 59%
Detta betyder att jag pluggar 9,6 timmar per dag. Visst, det är inte mycket mer än de 8 timmar en heltidsanställd normalt arbetar, men då ska man veta att dessa 9,6 timmar även innefattar helgen. Skulle jag arbeta dessa timmar under vardagarna skulle jag hålla på 11,5h om dagen vilket är mycket mer än de flesta heltidsarbetarna. En heltidsanställd arbetar ca 40h i veckan, jag arbetar 44% mer med mina 57,5h.
Som sagt, mest för att roa mig själv en stund. Nu är det dags att återgå till biologin. Labrapport var det. Prestera, producera.
Deadlines kryper på oss kära IB-elever nu, många är riktigt nära. Massor av uppsatser att skriva men inte till någon. Usch, usch. Till och med de människor som ALDRIG och då menar jag ALDRIG brukar klaga, de där alltid superpositiva-, alltid jättretrevliga- och-alltid-på-bra-humör-människorna säger att det börjar bli lite för mycket. Våra lärare säger att den här höstterminen är den värsta tiden, det är nu vi ska prestera. Januari och framåt kommer mer att vara att repetera, men väldigt få uppsatser att skriva. Dock börjar man se slutet, en liten, liten låga brinner i andra änden på tunneln, eller är det en öppning? Ett andningshål? Ett utväg?
Har haft huvudvärk igårkväll och hela dagen idag. Detta innebar att jag inte klarade av att skriva historiauppsatsen igår. Detta, samt att jag ännu inte lämnat in biologilabrapporten kan jag inte säga gör livet enklare, tillsammans med huvudvärken kommer det dåliga samvetet som mer sitter i bröstet. Jag vill prestera, men ibland går det inte. Ibland tar det stopp. Igår var ett stopp. Man måste låta sig få ha stopp-dagar också, bara man klarar av att ta sig ur den fort som attan för blir det två dagar så är det näst intill omöjligt att komma ifatt. När det bär av nerför så är tekniken att låta sig vara riktigt nere, på botten, och ta ut allt som känns jobbigt på en gång. Effekten blir större, gråten blir fylligare, men då har man bara "slösat" bort en dag på all skit och dagen efter är det bara att ta sig samman och jobba igen allt man missade under stopp-dagen. Då slipper man ha någon som ligger och bubblar i en för sådant tar också extremt mycket energi. Nej, ut med allt men se till att kunna komma upp igen med en rasande fart. Prestera och producera, det är vad livet för tillfället går ut på.
Jag gjorde lite snabb matte över mitt pluggande, mest för att roa mig själv men också för att för mig själv kunna bevisa för Pauline att jag inte slösar bort en massa tid framför TV:n (Ni minns mitt inlägg om att hon försökte få oss att tycka att vi har en lätt arbetsvecka jämfört med hennes).
I genomsnitt går jag 4,7 timmar i skolan om dagen, vilket inte alls är särskilt mycket. Inräknat här är enbart själva lektionstiden, men det är inte särskilt mycket i alla fall. Jag har inte så många lektioner. Den sammanlagda lektionstiden jag har är i alla fall 23,5 timmar i veckan.
Men, sedan kommer ju pluggandet utanför skolan till. Som lärare får Pauline betalt för att arbeta 2 timmar per dag i hemmet, detta får alla lärare. Jag var lite intresserad av att se hur jag pluggade, så jag tog mig en titt på mitt schema och räknade med alla håltimmar jag brukar plugga + hemma efter skolan. Jag avsatte ca 45 min för skollunch och 1 timme för middag per dag (jag räknade faktiskt inte med att jag ibland brukar plugga medan jag äter middagen)
Plugg utanför klassrummet:
Måndag: 4,5h
Tisdag: 4h
Onsdag: 6,5h
Torsdag: 6h
Fredag: 4h
Lördag: 3h
Söndag: 5,5
Summa plugg utanför klassrummet: 34h/v.
Totalsumma plugg i och utanför klassrum: 57,5h
Genomsnitt plugg utanför klassrum: 4,9h/dag
Procent plugg utanför klassrum: 59%
Detta betyder att jag pluggar 9,6 timmar per dag. Visst, det är inte mycket mer än de 8 timmar en heltidsanställd normalt arbetar, men då ska man veta att dessa 9,6 timmar även innefattar helgen. Skulle jag arbeta dessa timmar under vardagarna skulle jag hålla på 11,5h om dagen vilket är mycket mer än de flesta heltidsarbetarna. En heltidsanställd arbetar ca 40h i veckan, jag arbetar 44% mer med mina 57,5h.
Som sagt, mest för att roa mig själv en stund. Nu är det dags att återgå till biologin. Labrapport var det. Prestera, producera.
Kommentarer
Trackback